Historie SOČ
Středoškolská odborná činnost vznikla v roce 1978. Předtím již existovalo několik různých odborných soutěží na středních školách v celém Československu, například na gymnáziích v České republice soutěž samostatných prací s přírodovědným a ekologickým zaměřením Natura Semper Viva a na středních průmyslových školách odborné tematické technické konference. V roce 1978 byly tyto soutěže Ministerstvem školství začleněny do nově vzniklé federální soutěže s názvem Středoškolská odborná činnost.
Společenskovědní a technicko-přírodovědná činnost studentů žáků byla vyvíjena v technicko-přírodovědných a společenskovědních kroužcích ve školách. Završením aktivity kroužků byly soutěže, v nichž jednotlivci i kolektivy obhajovali výsledky své práce. Mnohé se od začátků SOČ změnilo, soutěž však stále navazuje na výchovně-vzdělávací systém středních škol.
Vyvrcholením SOČ jsou přehlídky, na nichž jednotlivci i kolektivy prezentují a obhajují výsledky své práce. Tyto přehlídky jsou pořádány na úrovni školské, okresní a krajské. Nejprestižnější z přehlídek je pak celostátní přehlídka vítězů krajských přehlídek SOČ, která je pořádána každý rok.
První celostátní přehlídka se uskutečnila ve dnech 21. - 24. června 1979 v okrese Nový Jičín. Soutěžní obory SOČ byly tyto:
- Strojírenství
- Elektrotechnika
- Ostatní technické
- Zdravotnictví
- Přírodovědné obory
- Oblast společenskovědní
Po rozdělení Československa se dne 1. června 1993 uskutečnila na MŠMT ČR porada o další existenci SOČ. Závěrem bylo konstatováno, že SOČ má svoje nezastupitelné místo v systému soutěží vyhlašovaných MŠMT ČR. Celostátní přehlídka, která se uskutečnila ve dnech 7. - 11. června 1994 v Břeclavi, byla první samostatnou českou celostátní přehlídku po rozdělení státu. Celkem bylo vyhlášeno 16 oborů, v každém oboru bylo 16 prací.
Ve 20. ročníku byly propozice SOČ (brožurka) poprvé zveřejněny i na Internetu. Elektronickou poštou byla zkrácená verze zaslána na všechny školské úřady. Na základě jednání zástupců ÚK SOČ s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy ČR Janem Sokolem vydalo MŠMT ČR pro další ročník Metodický pokyn k soutěžím.
Od 27. ročníku se počet soutěžních oborů ustálil na čísle současném čísle 18, přičemž v každém oboru bylo 16 prací.